tisdag 3 maj 2011

Delfiner och havet.

Tittade äntligen på den välkända dokumentären The Cove. om japanarnas (felskrivningen är menad och medveten) till synes vildsinta och onödiga slakt på delfiner.

Jag fick en massa tankar som snurrade i huvudet när jag såg den. Jag måste väl tyvärr säga att jag inte riktigt kunde känna med de snälla dykarna och sjöfolket som grät när delfinerna misshandlades, inte heller kunde jag skratta med japanerna när de leende högg delfinerna i bitar. Jag hamnar nog nånstans mitt i mellan.
Låter kanske lite tråkigt svenskt. men det är verkligen så jag känner. Jag kan inte hålla med aktivisten som blir så ledsen för att man dödar ett så mänskligt och intelligent djur. Jag anser att människan, som äter djur, kommer döda djur, jag hatar det faktum att folk separerar vissa djur från andra. Tex söta delfiner får man inte döda, eller kaniner, men en jävla kossa kan man klubba som att den vore en attraktion på tivoli.
Man måste vara lite konsekvent. Jag ser inte heller nåt problem att äta tex hund. Bara för att den är människans bästa vän, är inget skäl att inte äta. Det finns säkert många bönder som kan hävda att deras häst, ko eller gris absolut har känslor och är en kär vän, men dessa djur äter vi ju utan att gråta (vi köttätare ivarjefall)
Att en delfin skulle vara så intelligent, är också något jag skulle vilja se mer program satsa på. är detta sant? eller är det bara en myt för att de snabbt lär sig saker? rain man kan räkna och studsa en boll, inte ses han som nåt sårts geni för det.
Tänk om det är så det är, alla delfiner är bara förståndshandikappade, de är retards of the ocean. De kan snabbt lära sig räkna bollar och hoppa efter fisk, men inte mkt mer. de är till och med så mentalt debila att de utan fruktan attackerar hajar, vi tror det är mod, men det är bara oförstånd.
Jag har säkert fel, och har inga belägg för det jag säger. men är inte även detta en möjlighet?

Sen skulle jag inte vilja äta delfin ändå, för den är tydligen full upp över öronen med bla kvicksilver och annat gött. så den biffen passar jag på.

Så det är väl det jag kan ställa upp på i dokumentären. att slakten är onödig.
Men i övrigt, så kan inte green peace räkna med mig och mina pengar i detta fall. För jag vill inte ta del i denna segregering av smarta och dumma djur.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar