torsdag 12 maj 2011

Vissa insändare..

Läste den konstigaste insändaren idag, jag har visserligen läst många många konstiga insändare, precis som säkert många av er, men denna var nåt i hästväg. Extra kul tror jag det var för att jag senast en timme innan lyssnade på Joe Rogans podsändning där han spelade upp en ljudfil från ett sällskap män som är emot våld mot kvinnor. Vari ligger det roliga i något sådant fint undrar nån? Jo, att de hade lagt på mjuk musik, och de talade om respekt för livmodern och allt sånt konstigt sliskigt, och på detta så satt joe rogan (läggas till bör att det endast var en ljudfil för oss som lyssnade, Joe och kompisar satt och tittade på Youtube) och hans vänner refererade  utseendet och blickarna på killarna som bewrättade hur mkt de älskar och respekterar kvinnan. Deras referat innehöll mest saker i stil med- den killen har en fotboja, minst, han har våldtagit tre, han kommer våldta, han har ett huvud i frysen etc.
Anyways- Insändaren var av en kille (visade det sig längst ner i insändaren, ) som inledde allt med - Jag är feminist.
Det han var emot var Substitutmammor. Kvinnor som har valt att föda en annan mammas barn för att den kvinnan inte kan få egna barn. Sett många som en nobel handling, men i denna feminists ögon var detta fruktansvärt, egoistiskt och massa annat ont.
Han nämner ett av skälen, att polisen i thailand nyligen hade sprängt en liga som tydligen hade gravida kvinnor i en källare och sålde deras barn på löpande band. Att han ens har mage att jämföra något sådant med att tex Maria Villblimammasson frågar en vän om hon kan ställa upp, eller en total främling mot betalning (jag vet inte hur detta funkar) tycker jag är hutlöst!
Kvinnan har ju ett fritt val här. Om någon nu kommer och säger - men hon kanske är hemlös och behöver pengarna och gör det mot sin vilja men för pengar, så kan den personen hålla tyst. För det låter bara ännu dummare.
Fri vilja att föda någon annans barn är för mig fortfarande en nobel handling. Även om man kanske i bakhuvudet känner att 10.000 kr kommer sitta bra som ersättning när magen e utstretchad och vaginan spräckt till oigenkännlighet. ;)
Att jag sen personligen kan tycka att de kanske borde adoptera ett barn istället, för det ska gudarna veta att det finns en heeel del ungar utan mammor och pappor alls, som bara väntar och längtar efter att få en riktig mamma och pappa. Men samtidigt kan jag förstå viljan att ha ett "eget" barn. Om man gör en vågad jämförelse så skulle den bli att jag köper faktiskt hellre en ny X-box 360 än att jag köper en begagnad använd och repig. Man vill ju sätta sin egen prägel och patina på vissa saker.

Så, tillbaka till feministen Rasmus, som känns som att han är 18 år, snälla Rasmus, hur menar du när du säger att du är feminist? Det är ett ganska brett spann om du frågar mig, som att säga att man är kristen. Man borde faktiskt precisera sig lite mer när man säger vissa saker.

Jag förstår inte hur han får in feminism i detta. Jag kan inte kalla mig feminist. Varför? för att jag är ett manligt svin? Ja, i många feministers ögon är jag det. jag har läst tillräckligt mycket för att veta att vissa feminister verkar hata män mer än de män som våldtar, hatar kvinnor.
Jag säger inte att alla feminister hatar män, jag bara tycker att de har en skev syn. Det är tex bättre att en arbetsplats har 85% kvinnor och 15% män, än tvärt om, det kallas "mer jämställt" va? nej, nej och åter nej, det kallas kvinnligt dominerande av arbetsplats.
Jag skiter fullkomligt i om det är män eller kvinnor som jobbar överallt. Att kvoteras in? HELL NO! Jag anser helt enkelt - Rätt person på Rätt plats.

Den enda situation där en kvinna, eller man, kan kvoteras in pga att arbetsplatsen redan har en övervägande x eller y kromoson dominans, är om mannen och kvinnan har samma erfarenhet, samma utbildning. Då kan man välja den ena eller den andre. Att ens tänka tanken på att välja tex kvinnan för att hon är kvinna och ignorera det faktum att hon inte kan nånting om Photoshop, vore ju förödande för den tidning som söker en bildredigerare tillexempel.
Men nu ska jag väl vara den våg som jag är, och andå ge honom rätt på en punkt, att han får ju tycka som han vill. det är ju en fantastisk rättighet.
Precis som jag då får tycka som jag vill.
Är inte detta land underbart?
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar