måndag 9 maj 2011

Människa, överlägsen eller harmlös varelse?

Inget dera skulle jag nog vilja säga. Vi må anse oss själva vara en varelse som står högre än andra djur, djur som ju är något annat lägre än oss Människor. Har verkligen hört folk på fullt allvar hävdat det, att människan inte är ett djur. Dags att ta en titt på undervisningen i skolorna kanske?
Harmlös, på ett sätt är vi verkligen harmlösa, tex om vi står nakna framför ett hungrigt lejon, obeväpnade såklart. Då har vi inte mycket att sätta emot.
På ett sätt är vi ju verkligen inte harmlösa, och det är mot varandra och mot resten av jorden.Människan är det enda djuret som är självmedveten har jag hört, människan är ju även det enda djuret som gör saker vi vet är skadligt för oss själva. Vi tillverkar gifter för att flugor ska hålla sig borta från vår frukt, gifter som även skadar människor. Vi tillsätter gifter som sugs upp i huden till plast för attgöra den mjuk, tex plastpåsar och PET flaskor, när vi vet att detta gift är farligt.
Men vi vet ju även hur det mänskliga psyket fungerar, tex man sätter inte upp ett staket vid stupet förrän någon fallit. Man tar inte bort giftet, för det dödar ju inte på en gång, giftet bara lagras i lever och fettvävnader och växer sig mer och mer koncentrerat under årens lopp. Som att slänga radioaktivtavfall i havet - det som inte syns, finns inte.
Vad vill jag då med detta inlägg? Vet inte, bara nåt i stil med - jag är inte orolig för mänskligheten och dess framtid. Jag tror mig veta att mänskligheten nog inte har en framtid. Vi kommer på något sätt fakka upp allt, eller snarare nå gränsen, för fakka upp allt har vi ju redan gjort.
Vilka jävla djur vi är.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar