torsdag 19 maj 2011

Våldtäkt = Sexskandal?

WTF?
jag vet, det finns mkt här i världen man kan bli upprörd över och vilja ändra, men man måste verkligen välja sina strider och fanimej blunda för resten, annars går man sönder.
Och med det inte sagt att detta är en strid jag vill beblanda mig i, men jag måste beröra ämnet.
I tidningen så skriver de om sexskandaler hos maktens män. Sexskandaler? De är anklagade för våldtäkt. Sen när blev det en "pinsam historia" som de hoppas snart glider över. En sexskandal är att Miterrand har en älskarinna och tre barn som han dolt i alla år, att Göran Persson har filmat sig själv runkandes framför datorn och filmen har kommit ut på nätet, eller att Carl Bildt tänder på män i läder och fångas på foto när han sniffa kokain från en läderklädds man erigerade kuk. Detta kvalar in som sexskandaler.
Men att vara anklagad för våldtäkt kan aldig kallas skandal.
Om det är något som är skandal, så är det just medias ordval.
Och sen har de mage att dra upp en massa olika exempel på maktens män som på ett eller annat sätt utnyttjat sin ställning oh ställer frågan - Varför?
Varför? Ska jag vara tvungen att svara på den frågan? För att de kan! Så enkelt är det. För att de kan.
Det jag talar om nu, är skandaler, inte våldtäkt (trots att nog en del kommer undan med det för att kvinnor inte vågar anmäla, mer om dessa kvinnor strax) för skandalerna är ju uppenbara, om Berlusconi har chansen att köpa sex av en het 17 åring, klart han gör det, han har pengar, han är gammal och han gillar makt. Jag tvekar på att tjejen inte visste vad hon gjorde, det var nog ganska ömsesidigt.
Detta gäller ju inte bara sex, det gäller ju allt, politiker har i alla tider gett sig själva och varandra fördelar och bonusar för att de kan, maktens män kommer alltid ha det förspänt (jag skriver maktens män för att det är mest män, det finns kvinnor med, men helt ärligt, så beter de sig ofta exakt som männen i detta läge) för att de kan, för att de har råd. Åker de fast för något så är det ofta enkelt fixat med en offentlig ursäkt eller en dementi. Ibland kan någon bli tvungen att avsäga sig sitt ämbete eller kliva ner ett steg, mendet ger ju bara näste person i kön chansen att sneaka åt sig en lägenhet som ska gå till mindre bemedlade, eller anställa sin fru som assistent med en lön på 70 k i månaden eller ge sig själv byggnadstillstånd i efterhand för den stora utbyggnaden av huset ute på landet.
Vad kan då gemene man göra åt detta? Man kan ju alltid bli upprörd och skriva insändare eller muttra högt i stora grupper på ett torg. Men detta är ofta ingen lösning. Intresset dör snart ut när folk inser det menlösa i att protestera. De i det övre skiktet kommer alltid utnyttja sin ställning. Tyvärr så smittar det, för om en vanlig svensson skulle kliva upp i det övre skiktet så är det bara en fråga om tid innan även denne person börjar ta för sig.
Våldtäktsbiten i detta, är bara förkastlig. Jag säger inte att de är skyldiga eller inte, det får bevisen avgöra, tyvärr så brukar ju våldtäktsmål inte så ofta gå på offrets version. men det är en heeelt annan blogg. Så risken är ju stor att de går fria, lite för att de ingår i maktenskorridorer, men även för att de är just män.
Man hamnar ju lätt i denna, apatiska sinnestämning att vad man än gör, så är det menlöst. Därför beundrar jag de unga som fortfarande har glöd. Glöden falnar med ålder och erfarenhet har jag lärt mig. Några få åldringar kan hålla kvar kampglöden, men de flesta släpper den och låter cynismen kliva in och fylla tomrummet det lämnade.
Media är till stor del boven i dramat, som tuggar på till döds i skvaller och nyheter, man läser de första artiklarna, sen tröttnar man för att man matas dygnet runt, och när läsarna tröttnar, så tröttnar media och hittar nåt nytt. Är det inte våldtäktspresidenter så är det svenska programledare alltid finns det nåt att skriva sönder.

Kort sagt- Våldtäkt är faaaan i mig ingen jävla skandal. det är ett brott oavsett social ställning. i min drömvärld ivarjefall. och tro mig, den är mycket bättre än denna riktiga värld.
Jag ska ge er en inblick i den någon gång. Lovar.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar