lördag 14 maj 2011

Mordhot som fotbollstränare.

Fotbolls huliganer och seriöst troende människor, även kallade extremister, har så mycket gemensamt att jag ibland blir rädd.
Jag har ett intresse i psykologin som gör en människa troende, det är kanske dags att jag även börjar läsa om fotbollshuliganer.
Att fotboll, vilket i realiteten är vuxna män som sparkar på en boll, kan få folk att mordhota tränare och hans familj, att människopr är redo att döda för sitt lag (vilket tyvärr laget aldrig bett om) är så konstigt att jag inte finner ord. Lika konstigt som när abortmotståndare tycker sig ha rätt att döda abortläkare, eller andra religiösa människor som tycker att det är rätt att döda eller skada en annan grupp religiösa människor i sin guds, i sin version, namn. Det är ju inget som den guden bett om. Eller ok, vissa hävdar det, men det är ju faktiskt inte sant, det vet vi ju allihop.
Jag har verkligen inget som helst intresse i fotboll, än mindre idrott, men jag blir illamående när en nioåring öppnar brev och finner ett mordhot mot hela familjen för att pappa ska sluta visa vuxna män hur de sparkar en boll bättre än 11 andra vuxna män. Dessa fånar, idioter, extremister, verklighetsfrånvarande personer, dessa människor med en 5 årings mentala kapacitet. är verkligen något som världen klarar sig utan. Jag änser på fullaste allvar att alla människor får tycka om, de får tända på, tänka på precis precis precis vad de vill. Tanken är fri. Du får älska bajen så mkt att du gråter när du ser grönt mögel på en vitlök, du får tro att gud sitter i sin himmel och vakar över alla fel vi gör, då får tända på småbarn som den läskiga pedofil du är. Men - och jag lägger emfas på MEN du får fanimig aldrig blanda in nån annan i dina galenskaper. det du tänker inom ditt hus fyra väggar är din sak. men att skada, hota eller utnyttja någon annan för din övertygelse, tro eller vilket skäl det än må vara, är inte rätt någonstans.
Nu önskar jag ju att det var så lätt att säga Sluta. men, så lätt är det ju tyvärr inte.
Men man kan ju önska att samhället skulle agera hårdare på något sätt. För det är en skam att de som hotar oftast är de som vinner.
I dessa lägen brukar jag önska att det skulle finnas en gud, som stiger ner och börjar peka ut folk som gjort fel och begått orätt mot andra, och tar dem med sig eller förvandlar dem en och en till sten.
Men.. chansen att det händer är ju mindre än att ... än att...  ett ufo landar och ut kommer Elvis, Hitler och Jim Morrisson klädda i dalarnas landskapsdress och letar efter Carl Bildt.
Så jag antar att världen kommer fortsätta suga hårt ett bra tag till. Min enda förhoppning är ju att mänskligheten inom 500 år, om inte utrotat sig själv, åtminstånde decimerat sig själv kraftigt.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar