måndag 9 maj 2011

Jesus, Judas och Bellman

Nej, jag skojar ju bara, inget att bry sig om, jag heter agnes förresten.. För att citera en ojäs av Jonas Gardell.
Varför Jonas? Jo, för att han är en av de många som skrivit böcker om Jesus. Jag har ännu inte läst hans bok, men den ligger på listan över böcker jag snart ska läsa. Varför? För att jag gillar religion såklart.
Jag har ju tidigare nämnt att jag anser mig själv vara ansenligt mer bildad på ämnet än den generelle kyrkobesökaren. Men det är inte min briljans vi ska tala om nu, kommer nog aldrig ske heller, men även det är en helt annan blogg.
Det jag bara ville skriva lite om är lite av de senaste rönen. Några forskare anser nu att judas är en fictiv person, någon som kyrkan behövde för att kanske framhäva jesus, eller kasta lite extra smuts på Judarna. Vem vet.
Vissa forskare säger ju dock att inte ens jesus funnits. Andra att han dog på korset, andra att han dog år 66 på korset, andra att han faktiskt fysiskt steg upp till himlen.
Man kan säga att om det finns snart 7 miljarder människor i världen (och vi bortser från att minst häften inte bryr sig alls) så finns det nog ca 3,5 miljarder åsikter om hur och vem och allt jesus var.

Jag själv? ooh tack för att du frågar. Jag är kluven. Jag tänker mig absolut att Jesus är en historisk person. men jag är ganska säker på att legenden jesus är byggd på säkerligen 6-10 olika personer och deras underverk och ord, säkerligen mellan åren 200fvt-100vt. Plus såklart allt som lagts till lite då och då.
Judas, tror jag han funnits?  Vem vet. En sak jag aldrig aldrig har eller kommer förstå är varför kristna tycker att Judas var ond, och att judarna dödade guds son. För, Jesus själv, visste ju att judas skulle förråda honom (om man nu tror bibeln..) och många kristna kommer säga om man frågar - om inte jesus vaknat från de döda och stigit till himlen, så hade han ju inte ansetts vara guds son. så han var Tvungen att dö. Låt mig ta det igen, med kapitäler - han var TVUNGEN att dö. Så, om man följer nån sorts röd lina i bibeln, så borde han ju då kanske ha valt ut Judas och sagt - dude, jag behöver en massiv tjänst.. här får du 15 silvermynt av mig, och när du träffar huvudrabbinen som du ska berätta var jag finns för, så ger han dig 15 till.
Är det inte en spännande tanke? jag gillar den. Ju mer man läser andras åsikter, ju mer formar man sin egen. Det är en sak som det känns som att många människor missar. kanske inte Bloggläsare om jag ska vara ärlig, vissa bloggläsare hoppar nog vilt mellan olika sidor på jakt efter intressanta saker.
Om man nu får vara sån, det finns ju en undersökning som visade ett samband mellan lågt iq och tro på gud. Nu säger jag inte att det är sant, för man kan ju bevisa det mesta genom rätt frågor. Men det är ju sen länge känt att utbildning av folket är ledarnas mardröm. Titta på kyrkan på medeltiden. prästerna var de enda som kunde läsa, så alla fick bara ta dem på ordet.
Så vad jag mitt i allt ordbajseri vill säga är-läs mkt, tro ingen, ifrågasätt, skaffa en egen åsikt. om den åsikten sen säger att du faktiskt tror på gud, Grattis! om den säger nåt annat, Grattis. Vi är alla människor, och de flesta av oss är lika mkt värda (ämne för en senare blogg).
Jag vill lägga till att jag på inget sätt ser mig själv som tillhörandes något sorts mer intelligent skikt av samhället. Jag tillhör bara det tunna skiktet som gillar att tänka. Jag önskar ibland att vi var fler.
Jag tänker så mkt att jag alltid flyter från ämnet. kan kallas ADHD men jag är inte säker, är för gammal för att ha fått en sån diagnos. PÅ min tid var man bara - normal, jobbig, eller dum. Jag var nog normalt dum, men å andra sidan, vad säger skoltiden om mig som vuxen? noll och inget skulle jag säga.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar