onsdag 4 maj 2011

Böcker.

Jag läser mycket böcker. Jag har en förkärlek till faktaböcker, men då och då slinker det ner en roman eller två, romaner som då helst handlar om andra världskriget med soldater och deras brödraskap, eller gärna 1000-talet, med korsriddare och präster.
Jag är en av de mest övertygade ateisterna jag känner, men jag tycker om att läsa om religion, särskilt kristendom. Jag har läst en massa, jag törs påstå att min kunskap vid detta läga vida överstiger de flesta troende, och är i någon sorts nivå av amatör forskare.
Även en del psykologi slinker ner, detta har då även att göra med mitt religions intresse, saker som Varför tror vi och sådanna frågor.
Richard Dawkins, Charles Darwin och liknande personer som skriver om utveckling och evolution slinker även ner med täta mellanrum, hur tätt det nu blir då de inte skrivit så många böcker som det kan låta som.
Charmen, för mig, med historiska romaner, är när de handlar om något som jag läst/kan en massa om, och sen att författaren verkligen har gjort en massa research inför sin bok, det ger mig så mkt mer än när man läser om soldater i rom, och jag vet att tex svärdet Gladius inte användes vid den tidpunkten som det handlade om, då blir jag nästan fysiskt besviken.
Rom är ju även det ett intresse. man kan nog på det stora säga att de årtionden jag gillar att läsa om, är runt 0. mao typ 100 fvt (fvt=före vår tid, som ateist väljer jag att inte skriva fk eller bc =före kristus. Trots att jag inser det kluvna att använda den kristna tidsräkningen men obstinat vägra att skriva hans namn) till kanske 300 vt. och 1000 vt-1500 och till sist 1900-2011.
Jag är inte så värst intresserad av framtidsromaner eller visioner. Trots att jag gillar lite fantasy och liknande saker, men jag föredrar verklighetsbaserat eller historiskt korrekta bakgrunder till en påhittad karaktär.

Den enda bok jag vill läsa, men aldrig verkar orka, är Bibeln. har påbörjat den flera gånger, men viker mig snabbt. Konstigt att jag läst så mkt om den, men aldrig orkat läsa själva boken i sig.
Koranen var lättare, kanske för att den är kortare..
Nåja. Det får räcka för nu.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar