torsdag 23 juni 2011

MIdsommarafton

Midvinterblot. Den sista av våra hedniska högtider som inte våldtagits av kristendomen. Det enda vi gör är super och äter och slåss. Vilket ju kan låta hemskt. Men jag anar att det är så det gått till i alla tider. Ända sedan Druider och naturfolk styrde och säkert innan dess.

Julafton, eller midvinterblot (vilket nog egentligen tidsmässigt mer ska vara Lucia har jag förstått) som det bör kallas. Snoddes ju rätt fort. Men maten finns ju kvar även där. Spriten, hyffsat, men kristendomen gjorde nog sitt bästa för att sänka alkoholhalten på festandet.
Midsommar 2011. Vad ska jag göra då? Jo, åka till dalarna och fira. Det känns alltid mer äkta däruppe. Stockholmare som jag är, så känns det ju mer gediget med folkdress och stång uppe i skogen än att sitta på en bakgård eller i ett kök bland betongen.

Jag är faktiskt på väg dit strax, så jag måste nog fixa det sista innan jag ger mig av.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar