måndag 13 juni 2011

Droger, dumhet och hyckleri.

Jag vet inte vad den stora generella åsikten om droger här i sverige är, i min närhet så är den väldigt blandad. Vissa av mina vänner är emot, vissa bryr sig inte så värst, andra använder. Jag har mig veterligen inga regelrätta droganvändare (knarkare) i min närhet, men vem vet.
Det har ju varit lite på tapeten då och då i tidningarna, de senaste fallen är väl Kamratspost Ola och Allas vår kära Persbrandt. Och jag måste säga- Jag bryr mig inte vad folk gör på sin fritid.

Tycker jag att Ola är en dålig förebild för barn för att han Kanske tagit kokain? Ja, just kanske, han nekar och bevisen som finns är ju tydligen inte helt jättestabila, så det finns ju skäl att vara tveksam. Persbrandt har väl inte direkt förnekat sina små synder, men de har ju skett.
Det roligaste med Persbrandt läste jag i tidningen när metro hade ringt filmbolaget som filmar med honom och försökt mjölka på uppgifter och goa saker att skriva. Men till deras besvikelse så svarade bolaget på frågan -vad betyder detta för filmen? -"Inget" Jag höll på att kissa på mig av skratt.

Detsamma tycker jag gäller Ola, hur rör detta hans påverkan på barn? - Noll och Inget!
Hur många som tycker att han är en ond knarkare som måste tas bort från tv och press, har inte någon gång i sitt liv sett upp och beundrat eller lyssnat på tex en artist som tagit droger? Beatels, Mötley crew, Rolling stones, Oasis, Pouges, Baby shambles, Orup, Ozzy Osbourne, Lou Reed, Pearl Jam, Jimmy Hendrix, Bob Marley, Nirvana, varenda hip hop artist som nånsin funnits etc, listan är förevigt lång. Så för att låna ett citat från Bill Hicks -"samla ihop alla dina favorit skivor, och bränn dom..." För du kan ge dig fanken på att de var höga som hus när de spelade in och skrev.
Så om Ola är en dålig förebild, så är alla dessa det med.
Om folk bara kunde sluta hyckla. Människan gillar droger och kommer aldrig sluta knarka. Den enda drogen (bortsett från nikotin som av de flesta rökare knappt ses som en drog..) som är godtagbar, är alkohol. VIlket är ironiskt då alkohol är den drogen som tar flest liv och sätter flest familjer i kris av dem alla. Alkohol är lagligt, så länge du köper den av staten. Om du köper smuggelsprit eller gud förbjude- Bränner hemma, så åker du dit. Staten, langaren, måste ju få sin cut, sin del av kakan. Annars råkar du illa ut.

Min personliga åsikt? Jag är absolut drogliberal. Jag kanske inte har nån vidare lust att sitta på en fest full med tjackpundare, men om någon i min närhet röker lite gräs så bryr jag mig föga. Om jag själv tar droger? Nej. Har gjort i min ungdom, men insåg att det inte riktigt var för mig.
Ansvar då säger någon, man har ju ett ansvar för familj och barn. Ja, absolut, men alkohol då? jag tror att den pappan eller mamman som röker en joint när barnen lagt sig inte är något större problem, mamman eller pappan som super ner sig och är en uttalad, proffesionell alkolíst som kanske antingen skrämmer eller slår sina barn och partner är en lite värre person.
Alla droger, lagliga som olagliga, handlar ju om personeligt ansvar. Har du barn får du fan skärpa dig. Att en heroinist kanske har lite svårare att sluta än en majjarökare är nog lika sant som att det är svårare för en tokalkis att sluta än en person som dricker lite på enstaka fester. Detsamma gäller rökare, jag anser absolut att en gravid mamma borde lägga ner cigaretterna, men det gör ju inte alla ändå. Den personliga njutningen är viktigare än att försöka ge sitt barn en giftfri start. Vilket ju är detsamma för alla crackbabies.

Hur löser man det då?
Det går helt enkelt inte. Folk kommer knarka i alla former, lagligt som olagligt. Många kan hantera det, några kan inte och kommer aldrig lära sig. Några faller dit, andra inte. Vissa måste pröva knark, vissa känner inget behov alls. Vissa mår dåligt och vill fly, vissa gör det för skojsskull. Bakgrund spelar noll roll. Du kan komma från Bonnier familjen eller från arbetarklass modell lägre.
Nånstans kan jag tillåmed nästan tänka mig att om din familj inte har råd att sätta mat på bordet, så är risken mindre att du prövar droger än om du kommer från just tex Bonnier familjen eller nån liknande bakgrund.

Men detta är ju bara mina tankar..

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar