onsdag 18 april 2012

Mitt liv som människa..

..sätter mig rätt ofta i små.. dilemman. Jag ville nästan skriva Moraliska dilemman, men ordet "moral" är ett ganska religiöst laddat ord. Eller åtminstånde ett galet personligt laddat ord. Alla har ju sin egen moraliska kod som de följer. Så vi skiter i det ordet just nu.

Dilemman. Jag hamnar i små samtal med mig själv om rätt och fel. Jag läser nåt i tidningen, och vill bara facebooka mitt outrage, min glädje, min apatism. Så samtalen handlar om vad jag kan skriva och utsätta mina vänner för. Om de är mina vänner så borde de ju kunna ta allt jag säger kan man ju tycka. Men, verkligheten är ju att de flesta är just "facebookvänner" vilket till 60 % består av folk jag inte träffat eller pratat med på 15-20 år eller mer, och som inte är intresserade. så varför ska jag skrika det till dom? Till sånt har jag ju twitter och denna blogg. som ju läses av typ ingen :) Alltså, sånt jag vill säga och inte samtidigt irritera nån onödigt mycket eller såra nån.

Tex att tala om islam. det får bli här och inte på FB. Eller religion överhuvudtaget.

Vad stör mig nu så att jag har vågor av tankar i huvudet? Jo, HEN. Detta förbannade påhittade ord. Eller förlåt, detta urgamla ord, som nu dammats av och getts en ny innebörd.

Om det är något jag alltid eftersträvar att vara, så är det Konsekvent. Jag kan inte klaga på något, och sen göra det själv, ok, jag gör det säkert då och då ibland ändå. Men det viktiga är att jag försöker.
Och när folk, media eller vad det nu må vara, börjar tala om något som att det är viktigt (HEN) så förväntar jag mig tydliga bestämda regler, och ett användande av det som inte är godtyckligt, utan konsekvent.

Metro den 17/4 2012 är ett prakt exempel. Artikeln handlade om vem som vann en debatt mellan Anders Borg (M) och Magdalena Andersson (S).
På framsidan står det "Politisk expert: Hen vann den första debatten" detta är inte ok någonstans.
Det första jag kräver att få veta- är HUR skall detta HEN användas? Är det godtyckligt eller kommer vi få någon regel?
Är Anders en person som vill bli benämnd Hen? eller är det Magdalena som kräver det? Eller har Metro tagit orden Hen till någon sorts ny nivå? Att det används istället för Han och Hon för att visa hur jämnställda de är? Oavsett skäl de säger sig använda ordet, så är det bara skitsnack. Skitnödigt skitsnack för att Låtsas ta ställning i debatten om Hen.
Hur vågar jag säga detta? Minst två skäl. 1: Ingenstans i metro tidningen i övrigt står ordet Hen att finna, inte ens i artikeln som rör debatten, där står det - han tycker, hon säger, han vill, hon har etc etc. så där förll tesen att de valt att använda Hen som ett könlöst ord för att inte ta genuställning. och 2: jag har vänner som tycker att hen är ett väldigt bra ord. "det är ett ord som är till för dem som inte känner sig hemma i benämningen Han eller Hon". Mitt problem med detta är JÄTTESTORT, och nu kommer varför- Han, Hon, Hen, ä'r benämningar i TREDJE person. Jag talar om någon som inte är närvarande, någon jag ser på avstånd. "ser du han där borta?" "oh, kolla hon uppe på stenen där". Jag har ingen chans att veta vad denna person önskar bli kallad. (om jag inte känner personen, och vet att Kajsa-Åke vill bli kallad hen. fast även nu är risken stor att eftersom Kajsa-Åke inte är närvarande, och jag kände Kajsa-Åke redan när han var bara Åke, att jag ändå kallar honom för Han. Vad är det värsta som kan hända? att personen jag pratar med skvallrar till Kajsa-Åke och säger - biörn kallade dig för han.)
Hängde ni med på vad jag menar? Att personer som Vill bli benämnda Hen, aldrig kommer veta om vi andra gör det eller inte, för man använder inte Han, Hon, Hen när personen är närvarande. Om man inte har storhetsvansinne och talar om sig själv i tredjehand.

Och det som stör mig med hittepå ordet Hen, är även en annan liten detalj som ingen verkade tänka på.
Han, Hon, Hen.
Honom, Henne, he... ho... ha....?
Man kan ju inte bara hitta på ett ord utan att ha en hel uppsättning med böjningar och andra saker som krävs för legitima ord.
Så. det var allt jag hinner med nu.

Vi synes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar