tisdag 19 juli 2011

Jag mot världen med en kavel.

Bröd.
En gång i tiden, när jag gick gymnasiet, typ 300 år sedan om jag minns rätt, så bakade jag hela dagarna. Jag gick livsmedelsteknisk linje som det hette då. Vi bakade, lärde oss hur jäst funkar och bakade lite mer. Kanske därför jag alltid kännt mig lite outbildad. Jag läste ju vare sig matte eller engelska då. Bara bakade och hade gymnastik.

Anyways, nu skulle jag inte tala om hur skolsystemet förändrats på 300 (ok, 20 ) år, utan just om bakning.
Jag har länge länge velat baka, men har länge länge bott i lägenhet med gasugn, och oavsett vad folk säger, jag tycker INTE om gasugn. Det är värdelöst, värmen sprids inte, det blir bara undervärme, pajer får ingen färg, saker får ingen yta etc, det är inte bra. Men nu ska jag baka i en riktig ugn.
Vad ska jag baka? Jo, surdegsbröd. För två dagar sedan skållade jag rågmjöl och lite honum i en hink. sen ca var tolfte timme så häller jag på lite ljummet vatten och mer rågmjöl. mata monstret så att säga. På torsdag kommer surdegen vara jäst och fin, full med bakterier och gött.
Sen på fredag (det är tisdag idag) så blir det långbak. Varför långbak? Jo, degen skas bankas, sen vila 5 timmar, sen bankas och vila fem timmar och sen bakas ut till bröd och käsa en timme till..  så det kommer verkligen ta hela jämrans dagen att göra typ 6 limpor av ett bröd som.. smakar.. gud vet vad. Men det måste ju bli bra. Fint mjöl, vatten och honung är ju allt det består av. Mitt bidrag till kampen mot tillsatser etc.
Inte mkt, men mer än många :)
Jag meddelar när allt är färdigt hur det blev. kanske tillåmed dristar mig på att ge ut recept och en bild. Detta kan vara starten på en bakeriblogg, herregud, jag ser det framför mig. Detta kan bli stort, större, störst...
Vet inte om jag orkar driva en så stor blogg. Så jag lägger ner redan nu och nöjer mig med denna lilla lagom blogg.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar